Wednesday, November 28, 2012

CASIC Niaga : Kit Usahawan Baru


Apabila seseorang telah mempunyai kemahiran masterPIES dalam kehidupan sehariannya maka ia akan mengenal banyak potensi yang perlu dicantum-cantum supaya ia menjadi satu sistem yang berfungsi, bukan hanya timbunan-timbunan terpisah.

Contohnya bagi seorang usahawan yang baru berjinak-jinak untuk berniaga, dia telah melakukan taksiran dan penilaian sumber PIES yang dimilikinya tetapi beliau bermasalah untuk menghubungkan sumber-sumber itu antara satu sama lain.

Jadi di sini dicadangkan satu teknik untuk memastikan sumber-sumber itu berjaya dicantum dan berfungsi. Teknik ini dinamakan sebagai CASIC Niaga. CASIC Niaga ialah satu perkakas (tool) seperti seunit pisau yang digunakan untuk memotong sesuatu. Sesuatu di sini ialah memotong ‘sumber niaga’ menjadi wang, kemahiran, rangkaian, dan amal jariah hingga ke akhirat!

Alat bantu peserta dan trainer lembaran kerja (Workbook)

Lembaran kerja ini ialah kanvas pelan aksi anda untuk memastikan CASIC Niaga ini dapat dipraktikkan dan direalisasikan sebagai pelan bisnes anda. Workbook yang digunakan ialah :
                                i.            MasterPIES untuk CASIC Niaga version 1.0
                               ii.            CASIC Niaga version 1.0

Workbook yang digunakan ada disertakan bersama-sama modul ini.

Bagaimana modul CASIC Niaga ini berfungsi?

Kita kenali akronim CASIC. CASIC ialah cerakin perkataan C.A.S.I.C iaitulah

Connect, Acknowledge, Serve, Inquire, Choice.

Fornula CASIC ini diambil daripada falsafah surah al-fatihah. Nota pengenalan kepada falsafah CASIC disediakan berasingan daripada modul terbitan ini.

Untuk perkongsian lebih lanjut, bolehlah mengemailkan kepada Sdr.Fadzil (daing_fadzil@yahoo.com) untuk mengadakan sesi perkongsian dan aktiviti berkaitan CASIC Niaga.

No comments:

Post a Comment